Media

Wirtualna Polska podaje wyniki za 1. kwartał 2020 roku

Wirtualna Polska Holding mierzy się z kryzysem w I kwartale 2020 roku, notując 4% spadku na przychodach i 6,5% na zysku EBITDA. Wakacje.pl, tak jak cały rynek turystyki zagranicznej, utraciły źródła przychodów. Konieczność izolacji i niepokój związany z ograniczeniami, przełożył się jednak na większy niż zazwyczaj ruch w serwisach Wirtualnej Polski. Pozytywny wpływ na wyniki holdingu miała Telewizja WP, która odnotowała rekordową oglądalność i wzrost przychodów ze sprzedaży o 43%.

 

 

Ogłoszony w marcu 2020 roku stan epidemii w Polsce, w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, wpłynął na przychody spółki, zwłaszcza w obszarze e-commerce. Jednocześnie dywersyfikacja działalności prowadzonej przez poszczególne spółki holdingu pozwala minimalizować wpływ pandemii na wyniki całej Grupy. Skorygowana EBITDA w 1. kwartale 2020 roku wyniosła 41 mln złotych, 6,5% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Przychody ze sprzedaży to prawie 150 mln zł, a wypracowany zysk przekroczył 7 mln zł.

Kryzys zmienia przyzwyczajenia Polaków, którzy chętniej niż do tej pory korzystają z zakupów online. Nie wszystkie kategorie jednakowo zyskują, a są też niestety takie, które ponoszą dotkliwe straty, jak na przykład turystyka zagraniczna. Ci z nas, którzy wcześniej planowali podróże zagraniczne, dziś myślą o budowie domu czy wczasach w kraju. Beneficjantami są tutaj nasze spółki Extradom.pl i Nocowanie.pl, liderzy w swoich kategoriach w Polsce, cieszące się istotnie większym zainteresowaniem Polaków. Ograniczenie wydatków reklamowych najmniej dotknęło media internetowe, w pierwszym kwartale notowaliśmy w Wirtualnej Polsce Media SA wzrosty wyników finansowych mówi Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding SA.

Poniższa tabela przedstawia główne pozycje sprawozdania z wyniku finansowego za okres 3 miesięcy zakończonych 31 marca 2020 i 2019 roku.

w tys. zł Trzy miesiące zakończone
31 marca 2020
Trzy miesiące zakończone
31 marca 2019
Zmiana Zmiana %
Segment ONLINE  
Przychody ze sprzedaży 143 216 152 390  (9 174) (6,0%)
Przychody gotówkowe ze sprzedaży 139 477 147 849  (8 372) (5,7%)
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) 41 021 45 806  (4 785) (10,4%)
EBITDA (wg. MSSF 16) 39 120 44 063  (4 943) (11,2%)
Segment TV  
Przychody ze sprzedaży 6 592 4 605 1 987 43,1%
Przychody gotówkowe ze sprzedaży 6 592 4 605 1 987 43,1%
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) 159  (1 763) 1 922 (109,0%)
EBITDA (wg. MSSF 16) 159  (1 783) 1 942 (108,9%)
Segmenty łącznie  
Przychody ze sprzedaży 149 808 156 995  (7 187) (4,6%)
Przychody gotówkowe ze sprzedaży 146 069 152 454  (6 385) (4,2%)
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) 41 180 44 043  (2 863) (6,5%)
EBITDA (wg. MSSF 16) 39 279 42 280  (3 001) (7,1%)
Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych  (20 926)  (18 563)  (2 363) 12,7%
Zysk na działalności operacyjnej 18 353 23 717  (5 364) (22,6%)
Wynik na działalności finansowej  (8 478)  (3 906)  (4 572) 117,1%
Zysk przed opodatkowaniem 9 875 19 811  (9 936) (50,2%)
Zysk netto 7 249 14 368  (7 119) (49,5%)

 

Wprowadzone ograniczenie i trudna sytuacja gospodarcza będą miały wpływ na wyniki finansowe również w 2. kwartale 2020 roku, niezależnie od wzrostów ruchu obserwowanych od drugiej połowy kwietnia. W tej chwili ruch w serwisie Nocowanie.pl jest o ok. 20% wyższy niż w maju 2019 roku.

 

 

Bardzo dobre wyniki notuje nadająca od ponad trzech lat Telewizja WP. Osiągnęła rekordową oglądalność, która przyczyniła się do wzrostu przychodów o 43% do kwoty ponad 6,5 mln złotych.

Wirtualna Polska to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową, reklamową oraz e-commerce. Jest właścicielem Strony Głównej WP, posiada również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty czy autocentrum.pl. W branży e-commerce WP działa w obszarach turystyki (m.in. wakacje.pl, nocowanie.pl, eholiday.pl), mody (domodi.pl, allani.pl), wyposażenia wnętrz (homebook.pl) i projektowania domów (extradom.pl), usług finansowych (totalmoney.pl) oraz motoryzacji (superauto.pl). Zgodnie z badaniem Gemius/PBI, w kwietniu 2020 roku z produktów internetowych WP korzystało 21,1 mln Polaków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *