Kultura, muzyka, kino, modaMedia

Wystartowała 6. edycja Festiwalu ARTEKINO – online i bezpłatnie

W ramach 6. edycji ArteKino widzowie zobaczą 9 uznanych filmów fabularnych i dokumentalnych, docenionych na międzynarodowych festiwalach filmowych m.in. na Berlinale i w Wenecji. Ten cyfrowy festiwal kina europejskiego będzie dostępny za darmo do 31 grudnia na stronie https://artekinofestival.arte.tv/pl/ oraz na kanale YouTube ARTE Cinéma. Filmy są pokazywane również w polskiej wersji językowej.

 

ArteKino to europejski festiwal filmowy dostępny całkowicie bezpłatnie i online. Jego celem jest promowanie najambitniejszych europejskich filmów i udostępnianie szerokiej publiczności szczególnie tych produkcji, których dystrybucja w kinach europejskich mogłaby być – mimo sukcesów i udziałów w międzynarodowych festiwalach – zagrożona.

Podczas szóstej edycji festiwalu, trwającej do 31 grudnia, widzowie mogą obejrzeć 9 europejskich filmów w 6 wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, włoskiej i polskiej. Filmy są dostępne w 32 krajach Europy. Widzowie mogą głosować na swojego faworyta i przyznać Nagrodę Publiczności Festiwalu ArteKino, wspieraną przez markę Chanel. Co więcej, od 2019 roku „Jury Młodych Widzów“, w skład którego wchodzą Europejczycy w wieku 18 do 25 lat, wybiera spośród kandydatów konkursu drugi film i nagradza go wspólnie z agencją Erasmus +.

ArteKino jest innowacyjną imprezą zainicjowaną przez telewizję ARTE. Jej głównym celem jest połączenie sił z instytutami filmowymi, niezależnymi kinami i mediami, by stworzyć całkiem nowy modelu festiwalu i poprawić komunikację z publicznością każdego kraju. Festiwal powstał z inicjatywy ARTE France Cinema, ARTE GEIE oraz Festiwalu Scope i dzięki współfinansowaniu z programu Kreatywna Europa. Jest otwarty dla wszystkich organizacji, firm, sponsorów i mediów, które wspierają i rozpowszechniają filmy.

FILMY W RAMACH 6. ARTEKINO FESTIVAL:

Wewnętrzne wojny, reż. Masha Kondakova, Ukraina, Francja, 2020, Festiwal Filmowy Molodist w Kijowie, Ukraina 2021

Od momentu prorosyjskiego powstania na wschodzie Ukrainy w 2014 roku, setki kobiet wstąpiło do wojska. Tylko nieliczne dotarły aż na front. Aby móc śledzić codzienne życie trzech z nich, reżyserka Masha Kondakova postanawia kręcić w strefie wojennej. Staje się jednak prędko ofiarą braterskiego konfliktu, narażając film i własne życie.

Życie (Jiyan), reż. Süheyla Schwenk, Niemcy, 2019, Festiwal Filmowy Entrevues 2019

Hayat i Harun przyjechali do Berlina, by zapewnić swojemu nienarodzonemu dziecku lepsze życie. Oprócz jednej walizki przywieźli ze sobą koszmarne wspomnienia z życia w Syrii. W Berlinie wprowadzają się do mieszkania Irfana, wuja Haruna. Żona Irfana, Gülsüm, nie jest zadowolona z tego, że ma mieszkać z Kurdyjką pod jednym dachem i męczy ją tak długo, aż kobiecie grozi poronienie. W końcu dzięki dziecku powstaje między nimi wyjątkowa więź, ale życie nie będzie tak proste, jak im się wydawało…

LOMO: życie blogera (LOMO: The Language of many others), reż. Julia Langhof, Niemcy, 2017, Festiwal Filmowy w Zurychu 2017

Po rozterce miłosnej Karl, młody autor popularnego, anonimowego bloga, postanawia oddać swoim czytelnikom kontrolę nad swoim życiem. Ten fikcyjny dramat portretuje pokolenie zatopione w wirtualnym świecie.

Nocą (Nocturnal), reż. Nathalie Biancheri, UK, 2019, Festiwal Filmowy D’A w Barcelonie 2020

Pete, mrocznie intrygujący trzydziestokilkulatek, poznaje Laurie – emocjonalnie skrytą nastolatkę trenującą lekkoatletykę, która przeprowadziła się niedawno do miasta razem z matką. Nieznajomych zaczyna łączyć niebezpieczna przyjaźń. Spędzają wspólnie coraz więcej czasu, a ich wyjątkowa więź rośnie, ujawniając prawdziwe motywy Pete’a.

Oaza (Korisnici), reż. Ivan Ikić, Serbia, Holandia, Słowenia, Bośnia I Hercegowina, Francja, 2020,
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji 2020 (Giornate Degli Autori)
Od momentu, kiedy powstał między nimi nieoczekiwany trójkąt miłosny, troje nastolatków, mieszkających w zakładzie dla osób specjalnej troski, musi poradzić sobie z nowo odkrytymi uczuciami: pożądaniem i zazdrością. W poszukiwaniu jakiegokolwiek wyjścia z sytuacji grożą im konfrontacja i desperackie działania.

Mały Samedi (Petit Samedi), reż. Paloma Sermon-Daï, Belgia, 2020, Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie 2020 (Forum)

Damien Samedi jest ciężko pracującym mężczyzną, kochającym synem i troskliwym chłopakiem. Jednak przez większość swojego dorosłego życia zmaga się z uzależnieniem od narkotyków, przy beznamiętnym, lecz niezawodnym wsparciu matki. Uniwersalny portret człowieka, który stawia czoła swoim demonom.

Sami, Joe i ja, reż. Karin Heberlein, Szwajcaria, 2020, Festiwal Filmowy w Zurychu 2020

Po ukończeniu szkoły, Sami, Joe i Leyla są gotowe na cudowne lato. Chcą rozpocząć nowy etap życia i korzystać z niego, jak tylko się da. Jednak to lato diametralnie odbiega od ich oczekiwań: Sami cierpi z powodu zbyt surowych rodziców, Joe musi codziennie opiekować się swoim rodzeństwem, a Leyla rozpoczyna staż w dużej kuchni. Cała trójka musi podjąć życiowe decyzje: co chcą osiągnąć w życiu? W czasach nieustających zmian ich przyjaźń wydaje się jedyną opoką, jednak pewne wydarzenia sprawią, że również i ona zostanie wystawiona na próbę… Trzy przyjaciółki dochodzą do wniosku, że mama Leyli miała rację, mówiąc im: „zawsze miejcie w duszy więcej marzeń, niż rzeczywistość może zniszczyć”.

Ostatni świadkowie, reż. Sara Summa, Niemcy, 2019, Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie 2019 (Forum)

Południowe Włochy: rodzina Duratich mieszka w odciętym od świata domu, który chroni ich od wszystkiego, a jednocześnie od wszystkiego izoluje. Tylko jedna droga, prowadząca do rodzinnej plantacji oliwek, łączy Duratich ze światem zewnętrznym. Dziś przygotowują się do zbliżającego się wesela starszej siostry, a czas płynie nieubłaganie w tej odosobnionej rzeczywistości. Nie wiedzą, że to ich ostatni dzień życia.

Las i woda (Wood And Water), reż. Jonas Bak, Niemcy, 2021 Międzynarodowy Festiwal Filmowy Perspektive Deutsches Kino 2021

Po przejściu na emeryturę matka zostawia za sobą samotne życie na niemieckiej wsi wraz ze wspomnieniami niegdyś idealnego życia rodzinnego. Wyjeżdża do zatopionego w protestach Hongkongu, który od wielu lat odcina ją od syna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *