Złudna gra linii: zniekształcona perspektywa na fotografiach Maxa Leitnera wykonanych sprzętem firmy Nikon
Firma Nikon opublikowała wyjątkową serię zdjęć wykonanych w Warszawie przez niemieckiego fotografa, Maxa Leitnera, która prezentuje efektowną architekturę współczesną tego miasta w nietypowym ujęciu.
Na tej serii zdjęć, stanowiącej dowód ogromnych możliwości obiektywów szerokokątnych NIKKOR, autor uchwycił niezwykłe linie warszawskiej architektury i popisy profesjonalnego freerunnera miejskiego, Benniego Gramsa, w sposób przeczący zasadom perspektywy i tworzący iluzje optyczne. Na zdjęciach Benni przemierza miasto na tle najpiękniejszych warszawskich budynków, a Max bawi się liniami architektonicznymi, manipulując percepcją odbiorcy.
Warszawa słynie ze zróżnicowanej architektury, która oddaje długą i barwną historię tego miasta. Wybrane lokalizacje mają na celu przedstawienie obrazu nowoczesnej metropolii – od fotografii wykonanych we wnętrzach kultowego Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN i Muzeum Katyńskiego po zdjęcia plenerowe budynków, mostów i niedawno odnowionej sieci metra w tym kipiącym życiem mieście.
Max Leitner tak skomentował swój projekt: „Jesteśmy otoczeni ciekawymi liniami, a mnie zawsze fascynowały możliwości zdekonstruowania tego środowiska za pomocą fotografii. Korzystam z linii współczesnej architektury, aby prowadzić odbiorcę, a czasami wprowadzać go w błąd, kształtując nowy obraz codziennych elementów w naszym otoczeniu. Wyodrębniając te linie i manipulując nimi w ramach kompozycji, można zmienić postrzeganie przestrzeni przez widza. Przyjechaliśmy do Warszawy, aby przekonać się, na ile możemy przesunąć granice percepcji, a jednocześnie oddać piękno architektury współczesnej tego miasta”.
Korzystając z krótkiej ogniskowej i dużej głębi ostrości obiektywów szerokokątnych NIKKOR, Max przedstawił ciasne wnętrza i ogromne elementy warszawskiej infrastruktury na fotografiach o idealnej ostrości. Obiektywy te znakomicie sprawdzają się w fotografii architektury, gdyż umożliwiają efektowne uwydatnienie perspektywy i linii prowadzących na zdjęciach budynków.
Podczas sesji Max korzystał z następujących obiektywów NIKKOR:
-
AF-S NIKKOR 16-35mm f/4G ED VR – ten obiektyw ultraszerokokątny z redukcją drgań gwarantuje stabilność obrazu na matrycy i w wizjerze. Jego układ optyczny zapewnia doskonałą rozdzielczość i kontrast w zróżnicowanych warunkach.
-
AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED – jasny obiektyw szerokokątny dla profesjonalnych fotografów, z powłoką nanokrystaliczną redukującą refleksy i flarę. Wykonane nim zdjęcia wyróżniają się znakomitą ostrością na całej powierzchni kadru, niekiedy lepszą niż w przypadku obiektywów stałoogniskowych o podobnych parametrach.
-
AF-S NIKKOR 24mm f/1.4G ED – ten profesjonalny, bardzo jasny obiektyw szerokokątny gwarantuje wyjątkowo ostre zdjęcia nawet przy słabym oświetleniu. Dzięki dużemu otworowi względnemu obraz w wizjerze jest jasny, a cichy silnik falowy zapewnia szybkie i bezgłośne działanie autofokusa.
-
AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G – profesjonalny szerokokątny obiektyw stałoogniskowy o dużym otworze przysłony f/1,4. Soczewka asferyczna zapewnia wysoką rozdzielczość zdjęć i znakomity kontrast. Dzięki doskonałym właściwościom optycznym ten wytrzymały i niezawodny obiektyw jest idealnym rozwiązaniem dla profesjonalnych fotografów.
Max wykonał tę serię zdjęć aparatem D850 – nową sztandarową lustrzanką cyfrową formatu FX firmy Nikon.