Media

Grupa Kino Polska publikuje wyniki za 2023 r.

Na koniec 2023 r. Grupa Kino Polska odnotowała przychody na poziomie 294,2 mln zł (+3,3% r/r), głównie za sprawą wzrostu przychodów z nadawania kanałów płatnych i sprzedaży praw licencyjnych. Zysk netto Grupy wyniósł 51,9 mln zł (+8,8% r/r), zaś wynik EBITDA 124,1 mln zł (+3,0% r/r). Rentowność netto wzrosła do 17,6%, tj. o 0,9 p.p. więcej niż rok wcześniej. Przychody z emisji zwiększyły się o 3,2% r/r i stanowiły 51,2% całkowitej sprzedaży Grupy. Wpływy z reklam zwiększyły się 0,2% r/r, a ich udział w przychodach ogółem stanowił 36,4%. Przychody na rynkach międzynarodowych wyniosły 103,4 mln zł (+5,9% r/r) i stanowiły 35,1% całkowitych przychodów Grupy. Marża EBITDA wyniosła 42,2% podobnie jak rok wcześniej. Średni udział kanałów Grupy w oglądalności widowni komercyjnej na koniec 2023 r. wyniósł 2,55% (SHR%, All 16-59, live), tj. o 5,2% mniej r/r.

 

– W 2023 roku Grupa Kino Polska odnotowała wzrosty wszystkich kluczowych wskaźników finansowych. Zwiększyliśmy przychody i pierwszy raz w historii Grupy przekroczyliśmy poziom 50 mln zł rocznego zysku netto. Do wzrostu przyczyniły się przede wszystkim wyniki kanałów filmowych marki FilmBox oraz kanałów tematycznych i sprzedaż praw licencyjnych. Warto także zwrócić uwagę, na nasze rosnące przychody w segmencie Produkcji kanałów telewizyjnych, które są efektem produkcji kanałów zagranicznych dla Grupy CANAL+. To obecnie jeszcze stosunkowo niewielki, ale dynamicznie rozwijający się segment naszej działalności, w którym widzimy potencjał biznesowymówi Katarzyna Woźnicka, członkini zarządu Grupy Kino Polska, CFO oraz COO w SPI International B.V.

Wyniki finansowe kluczowych segmentów działalności

Na koniec 2023 r. największy udział w przychodach Grupy Kino Polska miał segment Kanały filmowe marki FilmBox i kanały tematyczne (+5,9 mln zł, +4,0% r/r), gdzie znaczna część wyniku generowana jest na rynkach międzynarodowych.

W omawianym okresie segment Stopklatka nieznacznie obniżył swoje przychody r/r do poziomu 43,9 mln zł (-1% r/r). W tym segmencie nadal widoczny był wpływ zmian regulacyjnych. Porównując jednak wyniki samego czwartego kwartału 2023 r., Stopklatka zanotowała wzrost przychodów o 0,5 mln zł r/r (+4,4% r/r).

Kanały marki Kino Polska wygenerowały przychody w wysokości 33,5 mln zł, tj. o 10,1% mniej niż rok wcześniej. Miało to związek głównie z niższą oglądalnością r/r, co przełożyło się na spadki przychodów z reklamy. Ten segment notuje stabilny poziom kosztów, co pozwala Grupie zachowywać wysoką rentowność w tym obszarze.

Nowe premierowe propozycje i zmiana strategii programowej przyciągnęły nowych widzów i korzystnie wpłynęły na przychody segmentu Zoom TV, który zwiększył swoje przychody o 10,1% r/r do poziomu 26,4 mln zł.

Segment Produkcja kanałów telewizyjnych wygenerował w 2023 roku przychody w wysokości 4,4 mln zł (+123,2% r/r), co wynika przede wszystkim z produkcji kanałów zagranicznych dla Grupy CANAL+. Segment Sprzedaż praw licencyjnych na koniec 2023 r. wzrósł do 30,0 mln zł (+9,6% r/r).

Na koniec 2023 r. stan środków pieniężnych Grupy wynosił 24,7 mln zł, już po uwzględnieniu faktu, że w 2023 r. Grupa Kino Polska udzieliła pożyczki typu cash-pool podmiotowi powiązanemu SPI International BV w kwocie 36,9 mln zł. To element systemu funkcjonującego w ramach Grupy SPI International, który pozwala na efektywne wykorzystanie gotówki generowanej w ramach Grupy na realizację jej dalszych celów biznesowych. Z takiego rozwiązania – gdyby zaistniała taka konieczność – mogłaby skorzystać również Grupa Kino Polska. Grupa Kino Polska na koniec 2023 r. niemal nie miała zobowiązań wynikających z kredytów czy pożyczek.

– Bycie częścią SPI International i szerzej, Grupy CANAL+, pozwala Grupie Kino Polska systematycznie umacniać pozycję na rynku medialnym, a także zwiększać wyniki finansowe. Wspólnie z CANAL+ wypracowaliśmy już kilka obszarów synergii i w dalszym ciągu pracujemy nad kolejnymi. Przykładem może być m.in. współpraca w zakresie produkcji kanałów telewizyjnych na rynki zagraniczne. Grupa Kino Polska dysponuje odpowiednim zespołem, zapleczem technicznym oraz posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu i zarządzaniu kanałami, by rozwijać się dalej w tym obszarze. Innym przykładem efektywnej współpracy jest rozstrzygnięty w ubiegłym roku przetarg zainicjowany przez CANAL+ Polska na wspólnego brokera reklamowego. W efekcie utworzyliśmy wspólne biuro reklamy, o nazwie CANAL+ Advertising, w ramach którego oferujemy różnorodne produkty reklamowe, dopasowane do szerokiego profilu widza
mówi Erwan Luherne, członek zarządu Grupy Kino Polska oraz CEO SPI International B.V.

Wyniki oglądalności kanałów Grupy

Na koniec 2023 r. kanały Grupy Kino Polska osiągnęły łączny udział w oglądalności widowni komercyjnej na poziomie 2,55%, co oznacza spadek na poziomie 5,2% w porównaniu z 2022 r. (SHR%, All 16-59, live). W 2023 r. wyniki oglądalności kanałów Grupy wciąż pozostawały pod wpływem zmian regulacyjnych i wyzwań związanych z dużą konkurencją na rozdrobnionym rynku kanałów telewizji naziemnej.

Stopklatka osiągnęła udział w oglądalności widowni komercyjnej na poziomie 1,17%, co oznacza spadek o 6,4% r/r (SHR%, All 16-59, live), zaś oglądalność Zoom TV, drugiego kanału naziemnego Grupy, wzrosła o 6,6% r/r, przez co kanał ten zyskał udział 0,65% oglądalności (SHR%, All 16-59). Kanał Kino Polska wypracował udział w oglądalności widowni komercyjnej na poziomie 0,40% (-18,4% r/r) (SHR%, All 16-59, live), a Kino Polska Muzyka 0,06% (SHR%, All 16-59; live) (-25,0% r/r). Udział Kino TV w oglądalności widowni komercyjnej wyniósł 0,26% (SHR%, All 16-59, live), co oznacza wzrost o 4% r/r.

foto.  Grupa Kino Polska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *