Media

HISTORY Channel zaprasza na drugą edycję projektu Herstory

HISTORY Channel opowiada herstorie kolejnych inspirujących Polek. Oddajmy ponownie cześć kobietom, które tworzyły historię.

 

W drugiej edycji projektu Herstory telewizja HISTORY Channel zaprezentuje sylwetki inspirujących Polek, o których do tej pory nie mówiło się wystarczająco dużo. Poznamy historie wybitnych sportowczyń i artystek, odważnych żołnierek, które udając mężczyzn, ruszały na front, a także niezłomnych dziennikarek i reportażystek, które walczyły o równość.

„Opowieści ratują nam życie. Opowieści są naszym życiem. Każda z nas jest swoją historią” ten cytat Rebeki Solnit stał się mottem Śniadania Kobiet 2024, podczas którego została ogłoszona nowa edycja Herstory. Na wydarzeniu odbył się panel dyskusyjny „Halo, czy nas słychać? Czas na opowieści kobiet”, w którym wzięły udział ministra ds. równości, Katarzyna Kotula, wiceprezeska i dyrektorka generalna A+E Networks CEE Izabella Wiley, fundatorka i członkini Fundacji Muzeum Historii Kobiet prof. UAM dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska, kierowniczka Działu Sztuki Współczesnej DESA Unicum, Anna Szynkarczuk. Rozmowę poprowadziła wiceprezeska Fundacji Muzeum Historii Kobiet, Anna Kowalczyk.

– Dzięki Herstory odkryłam opowieści o Polkach, z których każdy rodak byłby dumny, gdyby tylko o nich usłyszał. Życiorys każdej z nich jest jak scenariusz filmowy, bo są i przeciwności, i przeciwnicy, są podnoszące na duchu zwycięstwa, odkrycia, godne podziwu dzieła, są happy endy, ale są też tragicznie urwane życia. Nie zmarnujmy tych herstorycznych lekcji. Poprzez Herstory świętujemy zarówno kobiety, których już z nami nie ma, ale też te, które tworzą historię każdego dnia, również dziś
mówi Izabella Wiley, wiceprezeska i dyrektorka generalna A+E Networks CEE.

W kolejnej edycji Herstory zaplanowany jest cały wachlarz aktywności, m.in. konkurs dla studentów i studentek szkół wyższych, w ramach którego uczestnicy mają przygotować krótką animację inspirowaną jedną z bohaterek drugiej edycji Herstory. Konkurs potrwa od 20 marca do 31 sierpnia 2024 roku, a jego partnerami są TOYA i Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna w Łodzi. Regulamin konkursu znajduje się na stronie historytv.pl/konkurs-dla-studentow.

Podobnie jak podczas pierwszej edycji, finałem będzie aukcja charytatywna organizowana we współpracy z Domem Aukcyjnym DESA Unicum. Pod młotek trafią dzieła sztuki poświęcone bohaterkom Herstory i stworzone przez polskie artystki. Zebrane środki zostaną przekazane na budowę pierwszego w Polsce Muzeum Historii Kobiet.

– Idea stworzenia muzeum, które będzie świadectwem życia i dorobku dziewcząt i kobiet na przestrzeni czasu jest nam szczególnie bliska, dlatego, aby wesprzeć działania Fundacji Muzeum Historii Kobiet, ponownie łączymy siły z History Channel. W tym roku również planujemy aukcję HERSTORY z udziałem znamienitych artystek, które inspirując się sylwetkami wybitnych Polek, stworzą dzieła sztuki, które będzie można wylicytować jesienią. Ubiegłoroczna edycja okazała się sukcesem, w trakcie licytacji zebraliśmy ponad 100 tys. zł, a w tym roku zamierzamy pobić ten wynikzdradza Anna Szynkarczuk, kierowniczka Działu Sztuki Współczesnej DESA Unicum.

– Nie godzimy się z milczeniem i uciszaniem kobiet ani w historii, ani dziś. Muzeum Historii Kobiet będzie przywracać głos i należne miejsce zapomnianym bohaterkom, a wraz z kolejną edycją projektu Herstory, znów jesteśmy krok bliżej tego celu mówi Anna Kowalczyk z Fundacji Muzeum Historii Kobiet.

W tym roku nie zabraknie też kampanii promocyjnej na antenie telewizji HISTORY Channel i HISTORY2 oraz w social mediach. Herstory objęło także matronat nad festiwalem Persona, który odbędzie się w dniach 17-19 maja w Warszawie.

– Festiwal Sztuki Kobiet PERSONA ma za sobą już trzy edycje, a program każdej inspirowany był postacią ważnej, twórczej Polki. W tym roku matronką Festiwalu jest Lidia Ostałowska, która jest również jedną z Bohaterek kampanii Herstory i cieszymy się, że ta wyjątkowa osoba będzie prezentowana wśród innych kobiet tworzących historię. Program naszego Festiwalu będzie się składał z rozmów i spotkań, chcemy też zaprezentować twórczynie zajmujące się różnymi dziedzinami sztukimówi Magdalena Ulejczyk, dyrektorka Mazowieckiego Instytutu Kultury.

Bohaterki drugiej edycji Herstory zostały wybrane przy współpracy z Muzeum Historii Kobiet. Sylwetki inspirujących Polek przedstawione są na stronie historytv.pl/bohaterki/.

Projekt miał i ma jeden nadrzędny cel – edukację, dlatego i tym razem powstaną materiały edukacyjne dla szkół.

Partnerami projektu są: DESA Unicum, Fundacja Muzeum Historii Kobiet, Mazowiecki Instytut Kultury, Clear Channel i Radio TOK FM.

foto/źródło. A+E Networks Polska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *