„Jak pisać o osobach LGBT+. Poradnik dla mediów” od Gazeta.pl

O tym, jak pisać i mówić, żeby nie wykluczać i nie dyskryminować osób LGBT+ przypomina  Gazeta.pl. Szeroko udostępniany dokument „Jak pisać o osobach LGBT+. Poradnik dla mediów” to zestaw wskazówek przygotowany z myślą o dziennikarzach i dziennikarkach, ale z którego skorzystać może każdy.

 

– Gazeta.pl wierzymy, że słowa mają ogromne znaczenie, dlatego uważamy, że na mediach spoczywa duża odpowiedzialność w opisywaniu zagadnień dotyczących osób LGBT+. Sprawy z nimi związane coraz częściej goszczą na czołówkach, nie wszyscy jednak wiedzą, jak o nich mówić, żeby uniknąć niezamierzonych błędów czy określeń pejoratywnych. Właśnie dlatego powstał poradnik  tłumaczy Wiktoria Beczek, autorka poradnika i dziennikarka Gazeta.pl.

„Jak pisać osobach LGBT+. Poradnik dla mediów” przedstawia zarówno zestaw pojęć, jak i szczegółowe informacje dotyczące wybranych tematów związanych z osobami LGBT+. Można w nim znaleźć m.in. wytłumaczenie, dlaczego zamiast pojęć takich jak „homoseksualiści” czy „środowisko LGBT” powinno się użyć określeń „osoba homoseksualna” i „społeczność LGBT+”, jaka jest różnica między “transpłciowy” a “transseksualny”, czy dlaczego mówimy o „formalizacji” a nie „legalizacji” związków osób tej samej płci.

– Każda redakcja ma albo zaraz będzie miała własne zasady dotyczące mówienia i pisania o osobach LGBT+. Są to jednak często dokumenty wewnętrzne. W Gazeta.pl lubimy dzielić się wiedzą, dlatego zebraliśmy nasze wskazówki i przekazujemy je dziś wszystkim zainteresowanym  tłumaczy Rafał Madajczak, dyrektor kreatywny Gazeta.pl.  

Zespół Gazeta.pl dystrybuuje poradnik do redakcji polskich mediów, ale zachęca też swoich czytelników do zapoznania się z nim poprzez pobranie go w wersji pdf. Udostępniony poradnik to kolejny przykład zaangażowania portalu w kwestie ważne społecznie, a co za tym idzie realizacji „Deklaracji Gazeta.pl na nowe czasy”.

Wiktoria Beczekjest wieloletnią dziennikarką i wydawczynią Gazeta.pl, działaczką Stowarzyszenia Miłość nie wyklucza, autorką m.in. książki „Rodzice, wyjdźcie z szafy” i cyklu wywiadów z rodzicami osób nieheteronormatywnych.

Gazeta.pl jest w czołówce największych polskich portali internetowych, a jej serwisy należą do wiodących w swoich kategoriach tematycznych. Prezentują użytkownikom różnorodne treści, m.in. artykuły oraz autorskie materiały wideo – dostępne także poprzez aplikacje na urządzenia mobilne. W lipcu 2020 r. serwisy grupy Gazeta.pl odwiedziło 15,1 mln użytkowników (real users), którzy wykonali 521 mln odsłon. Wśród najczęściej wybieranych serwisów znalazły się Wiadomosci.gazeta.plPlotek.plNext.gazeta.plSport.pleDziecko.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *