Zapowiedzi TV

National Geographic odsłania tajemnice słynnych morskich wraków w bloku programowym „Skarby na dnie”

Dlaczego zatopiony podczas ataku na Pearl Harbor pancernik USS Arizona nie został nigdy wydobyty? Co było przyczyną tajemniczych katastrof w rejonie Trójkąta Bermudzkiego? Dlaczego słynne pirackie miasteczko Port Royal nagle znalazło się w śmiertelnych objęciach Morza Karaibskiego? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań o tajemnice skrywane od lat w morskich głębinach spróbujemy odnaleźć w bloku programowym National Geographic „Skarby na dnie”. Dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych technik wirtualnie osuszymy oceany, by ukazać widzom świat, jakiego jeszcze nie widzieli.
 
„Skarby na dnie” – emisje w niedzielę 23 lipca od godz. 18:30 na National Geographic.
Wśród programów bloku „Skarby na dnie” znajdzie się dokument „Wyprawa do wraku: II wojna światowa”, który odsłoni tajemnice pozostałości po wojskowych statkach i okrętach, ukrytych w morskich głębinach od dekad. W programie „Wyprawa do wraku Titanica” przyjrzymy się również z bliska najsłynniejszemu liniowcowi wszechczasów. Z kolei w dokumencie „Wyprawa na dno Trójkąta Bermudzkiego” zbadamy najmroczniejsze zakamarki tego okrytego złą sławą rejonu, by zmierzyć się z niewyjaśnionymi dotychczas zagadkami katastrof, które miały tu miejsce. W dokumencie „Wyprawa na dno: miasto piratów” przeniesiemy się do nieistniejącego już miasteczka Port Royal, które zostało pochłonięte wraz z mieszkańcami przez Morze Karaibskie ponad 300 lat temu. Produkcja „Wyprawa na dno: skarby oceanów” odsłoni zaś tajemnice najbardziej znanych wraków, m.in. spoczywających w głębinach łodzi z czasów II wojny światowej czy zaginionego w 1945 roku lotu nr 19. W kolejnym, zamykającym cykl programie zatytułowanym „Operacja Costa Concordia”, przyjrzymy się pracom zespołu usiłującego wydobyć na powierzchnię i zepchnąć z mielizny uszkodzony wycieczkowiec, który w 2012 roku rozbił się u wybrzeży włoskiej wyspy Isola del Giglio.
„Skarby na dnie” – emisje w niedzielę 23 lipca od godz. 18:30 na National Geographic.
Opisy programów:
„Wyprawa do wraku: II wojna światowa” – emisja o godz. 18:30.
II wojna światowa pozostawiła po sobie mnóstwo wraków wojskowych okrętów i statków ukrytych w morskich głębinach. Dziś, dzięki możliwościom współczesnej technologii, pozwalającym na skanowanie oceanów i wirtualne „osuszenie” wód, a także trójwymiarowym rekonstrukcjom, poznajemy odpowiedzi na wiele pytań związanych z ich zatonięciami. Po raz pierwszy zobaczymy rekonstrukcję wraku pancernika USS Arizona, zniszczonego w 1941 roku w wyniku japońskiej inwazji na Pearl Harbor. Dowiemy się dlaczego nigdy nie zdecydowano się na jego wydobycie. Eksperci zbadają również niemiecki okręt Bismarck, spoczywający prawie 5 kilometrów pod wodą, poszukując odpowiedzi na pytanie, czy faktycznie doszło do celowego samozatopienia statku.
„Wyprawa do wraku Titanica” – emisja o godz. 19:30.
Dzięki najnowocześniejszym technikom skanowania oraz mapowania obiektów i terenu, połączonych z możliwościami grafiki i animacji komputerowej, jesteśmy w stanie zrobić rzeczy do tej pory pozostające w sferze czystych domysłów i fantazji. W programie „Wyprawa do wraku Titanica” zrobimy coś spektakularnego – wirtualnie raz jeszcze „zatopimy” najsłynniejszy liniowiec w dziejach. Oprócz dokładnego odtworzenia przebiegu katastrofy w technice 3D, która pozwala oglądać jej przebieg w każdy możliwy sposób, będziemy mogli udać się na wyprawę w głębiny wirtualnego oceanu. Na jego dnie, z bliska obejrzymy odtworzony wrak liniowca, który od ponad 100 lat spoczywa prawie 4 kilometry pod powierzchnią wody, fascynując tak samo, jak w dniu, kiedy po raz pierwszy i ostatni wypłynął z portu w Southampton.
„Wyprawa na dno Trójkąta Bermudzkiego” – emisja o godz. 20:30.
W marcu 1918 roku płynący do Baltimore ogromny transportowiec Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych przepadł bez śladu. W grudniu 1945 roku zaś eskadra amerykańskich samolotów wojskowych, znana jako lot 19, zniknęła u wybrzeży Florydy. Wraków nigdy nie odnaleziono. Przez lata liczne statki i samoloty ginęły na otwartych wodach Atlantyku na obszarze znanym dziś jako Trójkąt Bermudzki. Dziś, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii, odsłaniamy ukryty dotychczas krajobraz dna oceanu w owianym złą sławą obszarze. Zbadamy najmroczniejsze zakamarki tego rejonu, by zmierzyć się z niewyjaśnionymi dotychczas zagadkami.
„Wyprawa na dno: miasto piratów” – premiera o godz. 21:30.
Nieistniejący już dziś Port Royal, położony u wschodnich wybrzeży Jamajki, znany był jako najbardziej zdrożne i grzeszne miasto na Ziemi, a także siedziba piratów. Znajdowało się tu wiele tawern i domów publicznych. Port Royal był Sodomą i Gomorą swoich czasów. Dlatego, jak mówiono, zasługiwał na karę od Boga. Jego historia zakończyła się 7 czerwca 1692 roku, kiedy to został niemal w całości pochłonięty wraz tysiącami mieszkańców przez Morze Karaibskie na skutek trzęsienia ziemi i tsunami. Tragedia rozegrała się w ciągu kilku minut. Miasto zatonęło, zabierając ze sobą wszystkie swoje tajemnice. Dziś, po ponad 300 latach, archeolog morski Jon Henderson próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie, co tak naprawdę wydarzyło się tamtego feralnego dnia. Dzięki nowoczesnym technologiom odsłonimy sekrety miasta piratów i przyjrzymy się jego ostatnim chwilom tuż przed tragedią.
„Wyprawa na dno: skarby oceanów” – premiera o godz. 22:30.
Wyobraźmy sobie, że jesteśmy w stanie osuszyć oceany, by odsłonić skarby spoczywające na ich dnie. Dziś, dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych urządzeń, jest to możliwe – choć będzie to osuszanie wirtualne. National Geographic odkryje przed widzami sekrety najbardziej znanych wraków – odkryjemy tajemnice Titanica, spoczywających w głębinach okrętów z czasów II wojny światowej, a także eskadry samolotów tzw. lotu nr 19, zaginionego na obszarze znanym dziś jako Trójkąt Bermudzki. Dzięki emitowanym już wcześniej odcinkom programu „Wyprawa na dno” będziemy w stanie wyeksponować każdy ze spoczywających w głębinach wraków i opowiedzieć jego historię.
„Operacja Costa Concordia” – emisja o godz. 23:30.
Włoski statek Costa Concordia w chwili wodowania był największym pod względem liczby miejsc wycieczkowcem pływającym pod europejską banderą. Jego rejs został przerwany 13 stycznia 2012 roku ok. godziny 21:00, kiedy to statek rozbił się o skały w pobliżu włoskiej wyspy Isola del Giglio. Stało się to zaledwie kilka godzin po wypłynięciu z portu Civitavecchia w stronę Savony. Na pokładzie znajdowało się 3206 pasażerów i 1023 członków załogi (w tym 12 Polaków). W wypadku zginęły 32 osoby, a 64 zostały ranne. „Operacja Costa Concordia” pokazuje prace olbrzymiego, bo liczącego ok. 500 osób, zespołu ludzi, którego celem było wydobycie na powierzchnię i zepchnięcie z mielizny wraku. Było to wielkie przedsięwzięcie logistyczne wykorzystujące przełomową technologię i innowacyjne rozwiązania. W filmie, za pomocą szerokiej palety animacji komputerowych i unikalnych materiałów filmowych, zostało pokazane wydobycie tego mierzącego 291 metrów długości i ważącego 114 tysięcy ton wycieczkowca.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *