„Niewidzialni” – wspólny projekt „Gazety Wyborczej” i BuzzFeed News

12 marca br. w „Gazecie Wyborczej” i na Wyborcza.pl można przeczytać historie Ukraińców, wykorzystywanych przez pracodawców w Polsce i Niemczech. Wyjątkowy multimedialny reportaż „Niewidzialni” powstał dzięki współpracy redakcji z BuzzFeed News Germany i ma swoją odsłonę w trzech językach: polskim, niemieckim i ukraińskim.

 

 

 

„Wasyl Czornej zasłabł w zakładzie produkującym trumny w Wielkopolsce. Polska szefowa, zamiast wezwać pogotowie, wywiozła go do lasu i porzuciła”. „Nie żyje Oksana Kharchenko – Ukrainka, której pracodawca nie pomógł, gdy miała udar”. – Te szokujące nagłówki pochodzą z „Gazety Wyborczej”, która od lat śledzi i opisuje wyzysk pracowników z Ukrainy przez firmy działające w Polsce. Analogiczny temat, tyle że w Niemczech, blisko rok temu podjęli dziennikarze z BuzzFeed News Germany.

– Gdy okazało się, że ma on rozległe polskie wątki, zwrócili się do nas z propozycją współpracy. Nasi niemieccy koledzy rozmawiali nie tylko z Ukraińcami, którym firmy działające w Polsce nie płaciły za pracę, a zdarzało się, że biły i więziły. Dziennikarze wybrali się na Ukrainę i spotkali się również z ich rodzinami wyjaśnia Vadim Makarenko z „Gazety Wyborczej”, wydawca serwisów data & tech.

“Z Niemiec praktycznie musieliśmy uciekać. W Czechach zostałem pobity. W Polsce to normalne, że wypłata się opóźnia” – opowiadają Ukraińcy, którzy – szukając pracy – opuszczają nękany wojną kraj. Ich historie przekazane przez BuzzFeed News już dziś – w czwartek, 12 marca można przeczytać w „Gazecie Wyborczej” i na Wyborcza.pl  – https://extra.wyborcza.pl/ukraincy-w-polsce.
Dzień wcześniej na stronach BuzzFeed News Germany (https://www.buzzfeed.com/de/pascalemueller/die-unsichtbaren-ukraine-arbeiter-logistik) ukazał się materiał o wyzysku pracowników z Ukrainy w Niemczech. Do wersji po ukraińsku po jej publikacji będzieodsyłać materiał na Wyborcza.pl.

Z uwagi na charakter współpracy międzynarodowej i wagę tematu zdecydowaliśmy się udostępnić materiał również tym czytelnikom, którzy nie są prenumeratorami cyfrowymi „Gazety Wyborczej”. Zespół BIQdata zajął się tłumaczeniem i redakcją oraz przygotował specjalną stronę, pozwalającą lepiej wyeksponować zdjęcia i filmy towarzyszące reportażowi dodaje Vadim Makarenko.

Projekt „Niewidzialni” to kolejny przykład współpracy międzynarodowej, w którą angażuje się dział danych „Gazety Wyborczej”. W 2015 r. uczestniczył w takich projektach, jak „Teczki migrantów” („Migrant Files”) czy „Swiss Leaks”, a w 2016 r. – w Panama Papers. Od 2017 r. „Wyborcza” współpracuje z konsorcjum EDJ-net, które publikuje materiały systematyzujące wiedzę o Europie powstałe na podstawie danych. Od 2019 r. „Gazeta Wyborcza” jest liderem konsorcjum Sonar Europe, do którego należą również dzienniki „Le Figaro”, „Le Soir” oraz „El Pais”. Teksty oznaczone tagiem Sonar Europe można czytać w serwisie BIQdata.wyborcza.pl. 3 marca 2020 r. w ramach projektu Sonar Europe dział danych „Wyborczej” zorganizował otwartą konferencję, na której przedstawiciele tych redakcji opowiadali o kulisach swojej pracy.

„Gazeta Wyborcza” jest liderem cyfryzacji prasy w Polsce. W 2019 r. liczba prenumerat cyfrowych dziennika przekroczyła 200 tys., co zapewniło „Wyborczej” miejsce w prestiżowym gronie tytułów z największą liczbą subskrypcji treści na świecie. Zespół „Gazety Wyborczej” intensywnie rozwija też swoją ofertę cyfrową dla biznesu i instytucji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *