Pracownicy polskich korporacji na kanale National Geographic

Korporacje budzą kontrowersje i zaciekawienie. Ich procedury, język i modele funkcjonowania wydają się ludziom z zewnątrz tajemnicze. Historie o morderczej pracy „korpoludków”, ich wyścigu po uznanie, stanowiska i pieniądze, nawet jeśli krzywdzące, są dopełnieniem stereotypowego obrazu. Jednak rzeczywistość jest bardziej złożona. Pokaże to trzyodcinkowa, polska miniseria „Korpo-racja”, którą wyemituje National Geographic.

 

 

 

 

 

Korporacje nie mają nieskazitelnego wizerunku. Wpływają na naszą codzienność, narzucając style życia i decyzje zakupowe, nie pozostawiając rzeczywistego wyboru. Dbają głównie o swoje własne zyski. To jeden punkt widzenia.

Z drugiej strony, dzięki działaniom CSR-owym i promocji zrównoważonego rozwoju korporacje XXI wieku podnoszą komfort życia i pomagają przezwyciężać kryzysy, przed którymi stoi cywilizacja.

Jak zatem mówić o korporacjach i ich wpływie na polską rzeczywistość, by oddać złożoność zagadnienia? National Geographic zdecydował, by zamiast firm pokazać ludzi – obecnych i byłych pracowników korporacji mających swoje siedziby w Polsce. W trzech krótkich odcinkach serii National Geographic pokazuje życiowe historie trojga bohaterów, którzy uzmysłowią widzom, jak różnorodne są korporacyjne środowiska i jak różni ludzie tam trafiają. Być może ktoś przestanie myśleć o korporacjach stereotypowo?

Więcej informacji na temat odcinków:

W pierwszym odcinku „Korpo-racji” poznamy Agatę, menadżerkę w agencji marketingowej w Warszawie, której historia przybliży jeden z najbardziej kontrowersyjnych aspektów pracy w korporacji – tzw. work-life balance. Agacie praca w korporacji pomogła odnaleźć rutynę w czasie żałoby po zmarłym tragicznie mężu i wrócić do pasji, jaką jest taniec ludowy.

– Korporacje budują struktury, które pozwalają pracującym w nich ludziom zaspokajać niemal wszystkie potrzeby – społeczne, emocjonalne i ekonomiczne – mówi dr Joanna Heidtman – psycholog i socjolog, trener biznesu, doradca, coach. – Tworzą własne grupy, rytuały oraz wewnętrzny, zrozumiały tylko dla ich członków język. To stwarza ryzyko uzależnienia się pracujących w nich ludzi od owych struktur. Coraz częściej jednak zmieniają się społeczne trendy: jeszcze pokolenie wstecz żyliśmy, by pracować, teraz zdecydowanie więcej ludzi chce pracować, żeby żyć – dodaje.

Drugi odcinek to historia Wojtka, PR Managera dużej firmy telekomunikacyjnej, człowieka sukcesu. Wojtek pracuje dużo, intensywnie i właśnie z tego czerpie ogromną satysfakcję. Równowagę zapewniają mu jednak wyjazdy w góry, gdzie całkowicie odcina się od bodźców ze świata korporacji.

– Szybka i intensywna praca, szybki i intensywny wypoczynek.  Dla niektórych to za dużo, ale są i tacy, którzy się w tym odnajdują komentuje dr Joanna Heidtman.

W ostatnim odcinku poznamy Tomka, który pracował w korporacjach wydawniczych jako dyrektor artystyczny. Jednak dopiero, gdy został zwolniony z pracy zrozumiał, że to wcale nie dawało mu szczęścia. Tomek zdecydował się na wyjazd do Gołdapi i hodowlę pszczół.

 Ideą korporacji jest uporządkowanie – struktur, procesów i ról. Pozwala to na standaryzację i efektywne działanie, konsekwencją jest jednak ograniczenie swobody poszczególnych pracowników. W dużych, anonimowych strukturach trudno znaleźć ważne dla człowieka rzeczy: poczucie sensu, wolności i wpływu. W efekcie tworzy się napięcie pomiędzy hierarchicznym porządkiem a indywidualizmem, który od lat stanowi kamień węgielny zachodniej kultury. Skutkiem tego jest stres. Coraz częściej obserwuję jednak nowe trendy stojące w kontrze do bycia małym trybikiem – tłumaczy dr Joanna Heidtman.

Być może to właśnie dlatego Tomek wybrał pszczoły. Widzowie National Geographic już wkrótce poznają motywacje wszystkich trzech bohaterów.

W programie lokowany jest SUV Citroen C5 Aircross. Za produkcję serii odpowiedzialny jest Timecode Film Production, a jej promocję kampanią marketingową wspiera FOX Networks Group.

„Korpo-racja” – premierowe odcinki w trzy kolejne niedziele od 27 października o godz. 21:55 na kanale National Geographic

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *