MediaPlatforma Canal+/ Canal+ Polska

Rozdano ORŁY 2022. „Aida” Jasmili Žbanić filmem roku, koprodukcje Canal+ Polska z czterema statuetkami

W Teatrze Polskim rozdano ORŁY 2022. Laureatem 24. gali Polskich Nagród Filmowych w kategorii najlepszy film została „Aida” w reżyserii Jasmili Žbanić. Film otrzymał także nagrody w kategoriach: najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz i najlepszy montaż. Już 26.06 “Aidę” będzie można oglądać na CANAL+ PREMIUM, film będzie też dostępny w serwisie CANAL+ online.

 

W aktorskich kategoriach zwyciężyły: Agata Buzek za pierwszoplanową rolę kobiecą w filmie „Moje wspaniałe życie” i Ewa Wiśniewska, która została doceniona za kreację drugoplanową w „Zupie nic”. Wśród aktorów po ORŁA sięgnęli Maciej Stuhr, który otrzymał statuetkę za pierwszoplanową rolę w filmie „Powrót do tamtych dni” i Jacek Braciak wyróżniony ORŁEM za kreację w koprodukcji CANAL+ „Żeby nie było śladów”. Głosami internatów ORŁA publiczności otrzymała koprodukcja CANAL+ „Weseלe” Wojciecha Smarzowskiego, film nagrodzony został też za zdjęcia. Listę nagrodzonych statuetkami koprodukcji CANAL+ uzupełniają „Wszystkie nasze strachy” z nagrodą dla reżysera, Łukasza Gutta w kategorii Odkrycie Roku – premiera filmu w CANAL+ PREMIUM 25.06 oraz następnego dnia w CANAL+ online. ORŁA za Osiągnięcia Życia odebrał, wyróżniony przed kilkoma dniami na festiwalu w Cannes, wybitny polski reżyser Jerzy Skolimowski. Gala transmitowana była na antenie CANAL+ PREMIUM, a cały czas jest dostępna w serwisie CANAL+ online.

To był pełen emocji wieczór 24. w historii gali ORŁÓW. Nagrody, które profesjonaliści przyznają profesjonalistom, zgromadziły w Teatrze Polskim najlepszych polskich twórców. W tym roku w konkursie głównym o prestiżowe ORŁY – Polskie Nagrody Filmowe ubiegało się aż siedemdziesiąt jeden produkcji. Członkowie Polskiej Akademii Filmowej w swoim werdykcie wyróżnili ORŁAMI trzynaście spośród nich. Najwięcej statuetek zebrał film „Aida” w reżyserii Jasmili Žbanić, który tryumfował w czterech kategoriach. Obraz opowiadający o serbskiej masakrze w Srebrenicy, będący koprodukcją dziewięciu krajów europejskich w tym Polski, został wyróżniony za aktualne przesłanie i znaczący wkład artystyczny polskich twórców. 26.06 tryumfator ORŁÓW wyemitowany zostanie na antenie CANAL+ PREMIUM, będzie też dostępny w serwisie CANAL+ online.

Po dwa ORŁY otrzymały filmy „Magnezja”, „Powrót do tamtych dni” i „Weseלe”. Po raz drugi w historii ORŁY trafiły w ręce Ewy Wiśniewskiej, Agaty Buzek i Macieja Stuhra. Czwartą statuetkę w swojej karierze otrzymali: aktor Jacek Braciak i kostiumografka Dorota Roqueplo tym razem wyróżniona za film „Magnezja”, a po raz szósty w karierze ORŁEM został nagrodzony Piotr Sobociński jr. za zdjęcia do filmu „Weseלe”.

Podczas gali ORŁÓW nie zabrakło również gestów jedności i wsparcia z walczącą z rosyjską agresją Ukrainą. Zgromadzeni w Teatrze Polskim goście odpowiedzieli na apel Prezydenta Polskiej Akademii Filmowej Dariusza Jabłońskiego, dołączając do akcji STOP RUSSIAN WAR!, unosząc kartki z takim przesłaniem podczas ceremonii. Widzowie mogli również zobaczyć i usłyszeć Olega Sencowa, ukraińskiego reżysera i scenarzystę, a dziś żołnierza walczącego o swój kraj, który w apelu dziękował przyjaciołom filmowcom z Polski i polskiemu narodowi za pomoc i wsparcie podkreślając, że Polska stała się dla Ukrainy bratnim narodem.

Polska Nagroda Filmowa Orzeł, przyznawana od 1999 roku przez Polską Akademię Filmową, jest powszechnie uważana za najważniejsze wyróżnienie rodzimej branży. Nominowani, a potem laureaci są wyłaniani w dwuetapowym głosowaniu. Partnerem Orłów jest PwC. CANAL+ to oficjalny nadawca oraz partner Festiwalu Orłów 2022. Gala, którą można było oglądać na żywo w CANAL+ PREMIUM cały czas jest dostępna w serwisie CANAL+ online.

Pełna lista laureatów Orłów 2022:

NAJLEPSZY FILM

„Aida” reż. Jasmila Žbanić

NAJLEPSZA REŻYSERIA

Jasmila Žbanić „Aida”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ

Jasmila Žbanić „Aida”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

Piotr Sobociński jr „Weseלe”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

Wojciech Żogała „Bo we mnie jest seks”

NAJLEPSZA MUZYKA

Marcin Masecki „Powrót do tamtych dni”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

Maciej Stuhr „Powrót do tamtych dni”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

Agata Buzek „Moje wspaniałe życie”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

Jacek Braciak „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

Ewa Wiśniewska „Zupa nic”

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

„Film balkonowy” reżyseria Paweł Łoziński

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

„Rojst ‘97” reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix

ODKRYCIE ROKU

Łukasz Gutt, reżyseria, „Wszystkie nasze strachy”

NAJLEPSZY MONTAŻ

Jarosław Kamiński „Aida”

NAJLEPSZE KOSTIUMY

Dorota Roqueplo „Magnezja”

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana „Magnezja”

NAJLEPSZY DŹWIĘK

Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora „Sonata”

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

Na rauszu” (Druk) reż. Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)

NAGRODA PUBLICZNOŚCI (wyłoniona w głosowaniu użytkowników Wirtualnej Polski)
„Weseלe” reż. Wojtek Smarzowski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *