SMS od kuriera? Przestrzegamy przed fałszywymi wiadomościami
Kupowanie online to nie tylko zagrożenie pod postacią fałszywych sklepów. Popularność zakupów w sieci przyciąga też oszustów, którzy podszywają się pod firmy kurierskie. Wysyłają wiadomości, licząc, że trafią na osobę oczekującą na przesyłkę. Wpadł do Ciebie SMS o problemach z dostarczeniem paczki? Zachowaj ostrożność!
SMS „Alert kurierski: Próbowaliśmy dostarczyć tę paczkę…” – to oszustwo!
Przestępcy wykorzystują wizerunki zaufanych firm kurierskich, takich jak InPost, DPD czy Poczty Polskiej. Takie powiadomienie możesz otrzymać zarówno na swoją skrzynkę mailową, jak i SMS-em. W fałszywej wiadomości będzie informacja o problemie z dostarczeniem przesyłki i konieczności uzupełnienia danych, a do tego ma służyć umieszczony w treści link.
Taka wiadomość zawsze zachęca do szybkiego działania lub straszy zwrotem paczki do nadawcy, jeśli szybko nie zaktualizujesz danych. Z kolei link przenosi na stronę, która będzie się podszywać pod firmę kurierską. Fałszywe witryny bardzo często wykorzystują wizerunki tych prawdziwych, znajdziesz na nich logo i rubryki do uzupełnienia informacji na Twój temat.
Poza imieniem, nazwiskiem, danymi do kontaktu czy adresem dostawy, wymagają też podania danych z karty płatniczej. Ma to być rzekomo konieczne do opłacenia ponownego dostarczenia lub np. cła. Niestety, właśnie w ten sposób wszystkie te informacje trafiają prosto w ręce oszustów. Możesz w ten sposób stracić pieniądze, które niezwykle trudno będzie odzyskać. Co więcej, podanie danych kontaktowych będzie skutkowało natrętnymi telefonami i wiadomościami od oszustów! – komentuje Adrianna Czarnocka, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa.
Jak uniknąć zagrożenia?
Przyszła do Ciebie taka lub podobna wiadomość od firmy kurierskiej? Zacznij od dokładnego zweryfikowania nadawcy. Sprawdź, jak wygląda podany link i czy jest zgodny z oficjalną domeną danego przewoźnika.
Pamiętaj też, żeby nigdy nie podawać swoich danych na nieznanych stronach. Firmy kurierskie nie będą od Ciebie wymagać wpisywania numeru karty płatniczej czy hasła do bankowości elektronicznej. Dodatkowo zablokuj nadawcę takiej wiadomości, a potem ją usuń, w przypadku maila – oznacz go jako SPAM.
Dane trafiły na podejrzaną stronę?
Zacznij od wyzerowania limitów na karcie płatniczej, zaraz potem trwale ją zastrzeż. Konieczne będzie złożenie w banku wniosku o nową, ale tylko tak uchronisz swoje oszczędności przed kradzieżą.
Sprawdź też, czy z konta nie zniknęły pieniądze. Uważaj na połączenia i SMS-y z nieznanych numerów – oszuści mogą próbować się z Tobą kontaktować.
foto, źródło. CyberRescue
