„Nieznajoma dziewczyna” i „Fikser” w listopadzie. Cykl „Kino Mówi” w Ale kino+

Czasami krótkie chwile determinują całe życie. Filmowcy w swoich kinowych narracjach często zastanawiają się, jak radzić sobie z traumami. W październiku w cyklu „Kino Mówi: Trauma” zaprezentowane zostaną filmy przedstawiające sytuacje kryzysowe, które prześladują przez długie lata. Na antenie: dramat „Podarować życie” („Réparer les vivants”), wstrząsająca opowieść o singapurskim kacie „Praktykant” („Apprentice”), historia osieroconego w dzieciństwie mężczyzny „Słodkich snów” („Fai bei sogni”), japoński dramat „Okaleczone” („Fuchi ni tatsu”), „Nieznajoma dziewczyna” („La fille inconnue”) braci Dardenne oraz inspirowany prawdziwą historią „Fikser” („Fixeur”).

 

 

Cykl „Kino Mówi: Trauma” w Ale kino+ rozpocznie poruszający, wielowątkowy dramat „Podarować życie” („Réparer les vivants”), będący opowieścią o doświadczeniu straty, żałoby, nadziei oraz symbolicznym narodzeniu się na nowo.  W filmie w reżyserii Katell Quillévéré zagrali m.in.: Tahar Rahim („Prorok”) i Emmanuelle Seigner („Wenus w futrze”).

Utrzymać estetyczną i fabularną równowagę przy takiej historii i ładunku emocjonalnym jest niesamowicie trudno. Telenowela czai się na każdym kroku. Udaje się jej uniknąć dzięki potraktowaniu serio postaci, znalezieniu człowieka w każdym, odparciu pokusy uproszczenia. – Jan Bliźniak, Całe życie w kinie

Na burzliwym morzu serfuje trójka młodych znajomych. Kilka godzin później, w drodze powrotnej ulegają wypadkowi, w wyniku którego jeden z nich ląduje w szpitalu. Tymczasem w Paryżu, chora kobieta czeka na dawcę organów. Tylko przeszczep może przedłużyć jej życie.

PREMIERA: czwartek, 1 listopada, godz. 20:10

Kolejną propozycją jest „Praktykant” („Apprentice”) – psychologiczne studium singapurskiego młodego oficera służby więziennej. Praca w areszcie  o podwyższonym rygorze podda próbie jego uczciwość i etykę zawodową. Mężczyzna wykazuje się niezwykłą gorliwością, czym zaskarbia sobie uznanie odchodzącego na emeryturę kata.

Dzięki znakomitym kreacjom aktorskim, umiejętnie prowadzonej narracji oraz świetnemu i niejednoznacznemu finałowi otrzymujemy film spełniony, po zakończeniu którego staniemy przed koniecznością udzielenia odpowiedzi na pytanie dotyczące wyboru dokonanego przez głównego bohatera oraz próby postawienia się w jego sytuacji. – Dawid Kmieć, Pociąg do kina

Młody Aiman (Firdaus Rahman) zatrudnia się w więzieniu o zaostrzonym rygorze. Zaangażowanie i sumienność 28-latka zwracają uwagę Rahima (Wan Hanafi Su), więziennego kata w wieku przedemerytalnym. Kiedy asystent egzekutora nagle rezygnuje z pracy, Rahim składa Aimanowi propozycję objęcia po nim stanowiska. Sprawy przybierają zaskakujący obrót, gdy okazuje się, że obu mężczyzn łączy mroczny sekret z przeszłości.

PREMIERA: czwartek, 1 listopada, godz. 22:25

Tydzień później widzowie zobaczą film w reżyserii włoskiego mistrza kina, Marco Bellocchiego („Zwycięzca”, „Witaj, nocy”) – „Słodkich snów” („Fai bei sogni”). Obraz był prezentowany na festiwalu w Cannes w 2016 roku i zdobył 6 nominacji do nagrody David di Donatello 2017. W jednej z głównych ról znana z „Artysty” oraz „Przeszłości” Bérénice Bejo.

Widz razem z protagonistą musi złożyć puzzle rozrzucone pomiędzy jego przeszłością i teraźniejszością. Nie jest to pusta zabawa, jakich wiele we współczesnym kinie, ale forma psychoterapii. Odkrywanie kolejnych elementów układanki przynosi bowiem bohaterowi, jak i widzowi rodzaj katharsis. – Maciej Kowalczyk, Pełna sala

Idylliczne dzieciństwo Massima (Valerio Mastandrea) dramatycznie zakończyła nagła śmierć ukochanej matki. Gdy – już jako dorosły mężczyzna – szykuje się do sprzedaży mieszkania rodziców, nawiedzają go duchy przeszłości. Massimo na nowo rozdrapuje rany, które uważał za zabliźnione. Współczująca lekarka Elisa (Bérénice Bejo) próbuje pomóc bohaterowi uporać się z traumą.

PREMIERA: czwartek, 8 listopada, godz. 20:10

Do refleksji nad zobowiązaniami wobec innych ludzi zaproszą bracia Dardenne („Rosetta”, „Dwa dni, jedna noc”). „Nieznajoma dziewczyna” („La fille inconnue”) to przejmujący i wciągający dramat, w którym lekarka dręczona jest wyrzutami sumienia wywołanymi jej zaniechaniem. Obraz był prezentowany w konkursie głównym MFF w Cannes 2016, a także w sekcji Ale kino+ Nowe Horyzonty 2016.

Bracia Dardenne znów są oszczędni i przezroczyści, a jednocześnie rozpalają emocje i wciągają w podążanie za swoją bohaterką. I nadal odwołują się do społecznego sumienia. – Jan Pelczar, Radio RAM

Lekarka Jenny (Adèle Haenel) z dużym uporem unika nadgodzin. Wkrótce jej konsekwencja w tragiczny sposób odmieni jej życie. Do drzwi jej gabinetu – już po godzinach pracy – puka pewna młoda kobieta. Jenny odmawia udzielenia jej pomocy. Nazajutrz policja znajdzie martwe ciało dziewczyny niedaleko kliniki. Obwiniająca się o zajście Jenny na własną rękę próbuje ustalić tożsamość zmarłej i zapewnić jej godny pochówek.

PREMIERA: czwartek, 15 listopada, godz. 20:10

Jedną z najciekawszych produkcji wyemitowanych w ramach cyklu jest dzieło japońskiego reżysera, Kôjiego Fukady – „Okaleczone” („Fuchi ni tatsu”). Film został uhonorowany nagrodą Przeglądu Un Certain Regard na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes w 2016 r. Twórcy za pomocą filmowego medium zadają prowokacyjne pytanie, czy zawsze warto pomagać.

Szczęśliwe małżeństwo Toshio (Kanji Furutachi) i Akie (Mariko Tsutsui) wspólnie wychowuje córkę Hotaru (Mamone Shinokawa). Spokojne i uporządkowane życie wywraca się do góry nogami, gdy pewnego dnia w należącym do mężczyzny sklepie pojawia się Yasaka (Tadanobu Asano), znajomy z przeszłości. Toshio oferuje staremu kumplowi pracę i możliwość zamieszkania pod jednym dachem. Nowy lokator skrywa sekret, który niestety wychodzi na jaw.

PREMIERA: czwartek, 22 listopada, godz. 20:10

Cykl zamknie trafiający w czułe punkty widza rumuński film inspirowany prawdziwymi wydarzeniami, „Fikser” („Fixeur”). Obraz wielokrotnie nagradzanego reżysera Adriana Sitaru, który był doceniany na Międzynarodowych Festiwalach Filmowych m.in. w Wenecji, Berlinie czy Warszawie.

Radu (Tudor Istodor) marzy o wykonywani pracy dziennikarza. Pewnego dnia otrzymuje propozycję reporterskiego wsparcia francuskiej załogi telewizyjnej. Razem z ekipą udaje się do Transylwanii, gdzie tworzą program o nieletnich prostytutkach. Zdeterminowany mężczyzna stara się udowodnić swoje naturalne predyspozycje i determinację, popychając rzeczy do granic etyki.

PREMIERA: czwartek, 29 listopada, godz. 20:10

Ponadto, w listopadzie na antenie Ale kino+ cykl „Miesiąc z historią”, w którym w każdy poniedziałek i wtorek widzowie zapoznają się z niesamowitymi produkcjami zdradzającymi najciekawsze losy naszej historii, m.in.: „Młody Karol Marks”, „Wybór króla” czy „Snowden”.

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *