MediaZapowiedzi TV

FilmBox+ ze specjalną kolekcją filmów z okazji Festiwalu mBank Nowe Horyzonty

Grupa Kino Polska, w której portfolio znajduje się serwis FilmBox+, jest patronem medialnym 23. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego mBank Nowe Horyzonty, który odbywa się we Wrocławiu w dniach 20-30 lipca 2023 roku. W tym czasie w serwisie FilmBox+ będzie można zobaczyć ponad 16 filmów pełnometrażowych i selekcję krótkich metraży – produkcji, które w ubiegłych latach były pokazywane na międzynarodowych festiwalach, także na Nowych Horyzontach.

 

Festiwal Filmowy mBank Nowe Horyzonty to jedno z najważniejszych wydarzeń filmowych w Polsce, które od 2006 roku gości w Kinie Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Do programu imprezy trafiają filmy sprowadzone prosto z Cannes, Wenecji, Berlina, czy innych prestiżowych festiwali, odważne propozycje debiutantów, dzieła mistrzyń i mistrzów kina oraz retrospektywy mało znanych w naszym kraju klasyków. W tym roku w programie znalazło się 251 filmów, a dodatkowo specjalne wystawy, koncerty, spotkania i wydarzenia towarzyszące.

FilmBox+ przygotował dla fanów festiwalu specjalną selekcję produkcji, które można było oglądać m.in. na Nowych Horyzontach w ubiegłych latach. W serwisie znalazły się zarówno przeboje kinowe, jak i kino niezależne o wyjątkowych walorach artystycznych. Kolekcja zawiera również cztery klasyczne filmy Satyajita Raya – indyjskiego reżysera i scenarzysty, uważanego za jednego z największych autorów światowego kina. Jego dzieła będą pokazywane na tegorocznych Nowych Horyzontach w ramach Retrospektywy. Z pełną listą dostępnych filmów można zapoznać się poniżej.

KOLEKCJA NOWE HORYZONTY W FILMBOX+:

FILMY PEŁNOMETRAŻOWE:

DROGA DO MIASTA, reż. Satyajit Ray, 1955, Indie

Opowieść o żyjącej w skrajnie trudnych warunkach rodzinie niedoszłe­go literata, którego bieda zmusiła do porzucenia studiów i zamiesz­kania w ubogiej bengalskiej wiosce.

NIEUGIĘTY, reż. Satyajit Ray, 1956, Indie

Rodzina Royów przenosi się do jednego ze świętych miast Indii. Ojciec chłopca nagle umiera i Sarbajaya powraca wraz z synem na wieś. Choć ścieżka dla Apu została już wytyczona – ma iść w ślady ojca i zostać kapłanem – to jego marzeniem jest nauka. Matka, decydując się na każde poświęcenie, wysyła go więc do szkoły. Chłopiec zdobywa stypendium i rusza do Kalkuty, by tam studiować.

WIELKIE MIASTO, reż. Satyajit Ray, 1963, Indie

Kalkuta, wczesne lata 60 dwudziestego wieku. Subrata Majumder stara się zapewnić dobre życie swojej żonie Arati, swoim rodziców oraz dwójce dzieci. Pieniędzy jest jednak zbyt mało, więc Arati idzie do pracy. Odnosi sukces i jest zadowolona ze swojego zajęcia, ale ten sprzeczny z tradycją krok wprowadza zamęt do rodziny. Krewni nie kryją swojej dezaprobaty. Gdy Subrata traci pracę, ona musi wyżywić rodzinę. Przepaść pomiędzy małżonkami się powiększa.

ODLEGŁY GROM, reż. Satyajit Ray, 1973, Indie

1943 – rok bengalskiego Wielkiego Głodu. W wyniku działań wojennych, załamań gospodarczych oraz decyzji politycznych ceny żywności gwałtownie wzrastają, a ogromne rzesze mieszkańców wiejskich terenów Bengalu zostały pozbawione podstawowego produktu żywnościowego – ryżu. Młode małżeństwo – Bramin, który we wsi pełni funkcję lekarza i nauczyciela, oraz wielkoduszna i czuła Angana jako przedstawiciele wysokiej kasty stają przed bolesnym wyborem moralnym: czy zadbać o siebie kosztem innych, czy otworzyć siebie, a także swój dom, na wspólnotę w potrzebie.

AMERICAN HONEY reż. Andrea Arnold, 2016, USA

18-letnia Star (debiutująca na dużym ekranie Sasha Lane) po kolejnej domowej kłótni porzuca dotychczasowe życie i dołącza do przypadkowo spotkanej grupy rówieśników, którzy wspólnie krążą po Ameryce. Łączy ich poszukiwanie przygody i łatwych pieniędzy.

AMY reż. Asif Kapadia, 2015, Wielka Brytania, USA

Dokumentalna opowieść o brytyjskiej wokalistce Amy Winehouse. Historia dziewczyny obdarzonej fenomenalnym talentem, która w bardzo krótkim czasie wspięła się na szczyt muzycznej kariery, by jeszcze szybciej sięgnąć dna. Film został zrealizowany z nieznanych do tej pory materiałów archiwalnych, z bardzo bliska pokazujący jej drogę do globalnego sukcesu, potrzebę ryzykownego życia i trudne związki z mężczyznami.

BODY/CIAŁO reż. Małgorzata Szumowska, 2015, Polska

Cyniczny prokurator (Janusz Gajos) i jego cierpiąca na anoreksję córka (Justyna Suwała) próbują, każde na swój sposób, odnaleźć się po tragicznej śmierci najbliższej osoby. Gdy pewnego dnia terapeutka dziewczyny – Anna (Maja Ostaszewska) oznajmi im, że zmarła skontaktowała się z nią z zaświatów i ma dla nich wiadomość, będą zmuszeni zweryfikować swoje poglądy na życie i na śmierć.

DOBRZE SIĘ KŁAMIE W MIŁYM TOWARZYSTWIE reż. Paolo Genovese, 2016, Włochy

Siedmioro przyjaciół spotyka się na kolacji. Dla urozmaicenia wieczoru rozpoczynają zabawę polegającą na dzieleniu się między sobą treścią każdego SMS-a, e-maila lub rozmowy telefonicznej, jakie otrzymują w trakcie spotkania. Gra zaczyna wymykać się spod kontroli, kiedy na światło dzienne wypływają długo skrywane tajemnice…

DZIKIE HISTORIE reż. Damián Szifrón, 2014, Hiszpania

Niedocenianemu muzykowi, biznesmenowi, pannie młodej, znanemu milionerowi, kelnerce oraz specjaliście od materiałów wybuchowych puszczają nerwy. Nagrodzony Baftą i nominowany do Oscara film, w którym sześć przeplatających się ze sobą historii ukazuje wpływ stresu na życie człowieka.

HEL reż. Kinga Dębska, 2009, Polska

Nocny dyżur wstrząsa życiem psychiatry (Paweł Królikowski)  – na oddział zostaje przywieziony jego syn (Lesław Żurek), z którym od lat nie utrzymywał kontaktu. Chłopak znika ze szpitala równie szybko, jak się pojawił, jednak ojciec postanawia nawiązać z nim kontakt. Zaprasza go do siebie i poznaje ze swoją piękną, młodą narzeczoną (Anna Geislerová).

JAK PIES Z KOTEM reż. Janusz Kondriatuk, 2018, Polska

Słodko-gorzki obraz relacji rodzinnych jest zainspirowany prawdziwą historią reżysera i jego brata. Janusz (Robert Więckiewicz) przez lata funkcjonował w cieniu swojego starszego brata, Andrzeja (Olgierd Łukaszewicz). Gdy Andrzej niespodziewanie dostaje udaru, Janusz podejmuje się opieki nad potrzebującym pomocy bratem oraz rozchwianą emocjonalnie bratową Igą (nagrodzona w Gdyni Aleksandra Konieczna). Czy choroba może oznaczać jeszcze jedną szansę zbliżenia się i stworzenia zdrowej relacji?

LEKCJE JĘZYKA reż. Natalie Morales, 2021, USA

Adam (Mark Duplass) prowadzi uporządkowane życie do czasu, kiedy pewnego dnia otrzymuje nietypowy prezent – kurs języka hiszpańskiego on-line. Początkowo niechętny nowym obowiązkom, z czasem uzależni się od spotkań ze swoją nauczycielką – Cariño (Natalie Morales) i zrozumie, że nauka płynąca z zajęć, wykracza daleko poza program.

MAUDIE reż. Aisling Walsh, 2016, Irlandia, Kanada

Wzruszająca opowieść oparta na życiu malarki Maud Lewis, dziś uważanej za jedną z najważniejszych kanadyjskich artystek. Niesamowita historia romansu pomiędzy samotnikiem (Ethan Hawke) a kruchą, ale pełną energii kobietą (Sally Hawkins), która pragnie niezależności, by móc z wielką pasją malować swoje wyjątkowe obrazy.

NADZIEJA reż. Maria Sødahl, 2019, Norwegia, Szwecja, Dania

Co może się stać z miłością, gdy pewnego dnia pełna energii i wewnętrznej siły kobieta dowiaduje się, że ma przed sobą ledwie trzy miesiące życia? Taka sytuacja zastaje Anję i jej męża Tomasa tuż przed Bożym Narodzeniem. Życie bohaterów rozpada się na kawałki i ulega przewartościowaniu. Troska miesza się ze skrywanymi od lat pretensjami, a trudnemu do okiełznania lękowi towarzyszy frustracja. Kolejne tygodnie pokażą, czy Anja i Tomas odnajdą w sobie uczucie, które kiedyś ich połączyło.

SŁODKI KRAJ reż. Warwick Thornton, 2017, Australia

1929 rok, małe miasto w australijskim Terytorium Północnym. Sam (Hamilton Morris), aborygen w średnim wieku, pracuje dla lokalnego kaznodziei, Freda Smitha (Sam Neill). Pewnego dnia Sam zostaje wraz żoną i córką najęty do pracy przez Harry’ego Marsha (Ewen Leslie), który stosuje na rodzinie przemoc. Aborygen zabija białego w obronie własnej, w rezultacie staje się poszukiwanym przestępcą, zmuszonym do ucieczki z miasta z ciężarną żoną. Ich śladem ruszają tropiciele pod wodzą doświadczonego sierżanta Fletchera (Bryan Brown).

WOJNA POLSKO-RUSKA reż. Xawery Żuławski, 2009, Polska

Silnemu (Borys Szyc) nie układa się z Magdą (Roma Gąsiorowska). Ich miłość to ciągła walka. Pełen złości Silny, niczym bolid przejedzie z zawrotną prędkością przez kilka dni swojego szalonego życia, spotykając niezwykłe kobiety: Andżelę (Maria Strzelecka), Natę (Sonia Bohosiewicz), Olę (Anna Prus) oraz… Dorotę (Dorota Masłowska) – nastolatkę, w której głowie dzieje się cały ten film.

KRÓTKIE METRAŻE:

PLAY reż. Piotr Sułkowski, 2018, Polska

Mężczyzna (Adam Woronowicz) trawiony przez poczucie winy, że nie odważył się stanąć w obronie matki (Joanna Kulig), wciela się w rolę jej mordercy i zmusza dziesięcioletniego siebie do zmierzenia się z traumą.

HANOI-WARSZAWA reż. Katarzyna Klimkiewicz, 2009, Polska

Młoda Wietnamka Mai Ahn nielegalnie przedostaje się do Polski przez zieloną granicę. Teraz musi tylko dotrzeć do Warszawy, gdzie czeka na nią narzeczony i lepsze życie. Podróż przez Polskę to podróż przez piekło upokorzeń i przemocy. Dziewczyna wyrywa się brutalnym przewoźnikom i próbuje dostać się do stolicy na własną rękę.

UCIECZKA reż. Victor Carrey, 2011, Hiszpania

Guma do żucia. Smycz dla psa. Plama na ścianie w kształcie Australii… Każda z tych rzeczy ma swoją własną historię, wszystkie razem zaś tworzą jedną wspólną opowieść.

WARZYWA I OWOCE reż. Maciej Jankowski, 2021, Polska

Walczący z otyłością dwunastoletni Wojtek wstydzi się siebie i swojej mamy, która prowadzi podupadający sklepik spożywczy. Pewnego pechowego dnia nastolatek buntuje się. Chcąc zachęcić zaniedbaną matkę do zmiany wyglądu, doprowadza do jej upokorzenia.

SZEREG SYCZĄCY reż. Marcin Kluczykowski, 2021, Polska

Anna jest cenioną logopedką. Poza pracą prowadzi ułożone, ciche życie ze swoim mężem. Pewnego dnia w jej gabinecie pojawia się młoda pacjentka, która narusza rutynę jej codzienności.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *